هوش مصنوعی چیست؟ کاربرد+مزایا+معایب+نمونه های هوش مصنوعی - آکادمی همراه اول | webspinner
انتشار: شهریور 06، 1403
بروزرسانی: 27 خرداد 1404

هوش مصنوعی چیست؟ کاربرد+مزایا+معایب+نمونه های هوش مصنوعی - آکادمی همراه اول | webspinner

یادگیری ماشین کاربردهای گوناگونی در حوزه های مختلف دارد، کاربردهایی مثل تشخیص چهره، تشخیص گفتار، سامانه توصیف گر و خدمات مالی که باعث افزایش سرعت و دقت در روند کاری می شود. شرکت های بزرگی مثل نتفیلیکس، ویمو، فیسبوک و گوگل هم از این شاخه محبوب در روند کاری خدماتشان استفاده می کنند. این موضوع باعث دقیق تر شدن تصمیمات ماشین و سریع تر شدن پاسخگویی می شود. به هوشی، سوپر هوش مصنوعی می گویند که توانایی بالاتری از ذهن انسان را داراست و از درک و سطح قدرت فهمیدن انسانی عبور کرده باشد. در واقع این مدل از هوش مصنوعی، سطح هوش فرابشری دارد که تاکنون هیچ کشوری به این سطح از هوش دست نیافته است و رسیدن به این سطح از هوش مصنوعی، همچنان در هاله ای از ابهام است.

همچنین، مجله خبری دنیای اینترنت هایی مانند گوگل خدماتی در زمینهٔ هوش مصنوعی به شرکت های بزرگ ارائه می دهند که می تواند به برنامه ریزی، انبارگردانی، پیش بینی سیر صعودی یا نزولی فروش در محصولات به خصوص و نیز برندسازی آن ها کمک کند. شرکت گوگل در سال 2010 یک تیم تحقیقاتی در حوزه هوش مصنوعی و یادگیری عمیق تشکیل داد. کتابخانه TensorFlow یکی از دستاوردهای این گروه است که در سال 2015 منتشر شد.

شبکه عصبی (neural network)

ایجاد مدل های زبانی بزرگ ایجادشده توسط الوثر ای آی و بیگ ساینس ، نمونه ای از این تلاش های متمرکز بر جامعه هوش مصنوعی هستند. EleutherAI گروه غیرمتمرکزی از پژوهشگران، مهندسان و توسعه دهندگان داوطلب متمرکز روی متوازن سازی و مقیاس گذاری هوش مصنوعی و پژوهش در مورد هوش مصنوعی متن باز است. BigScience یک گروه علمی باز پیشگام متشکل از محققان سراسر جهان با هدف همکاری برای آموزش یک سیستم زبانی بزرگ است. البته Stability AI با فشارها و مخالفت های قانونی و عمومی در مورد استفاده از عموم آثار هنرمندان مواجه شده است. به همین دلیل این شرکت نیز مدت کوتاهی قبل از آغاز فرایند آموزش هوش مصنوعی، رویکرد OpenAI را دنبال خواهد کرد.

http://clothesshopping.ir

همچنین ممکن است ساخت سیستم هایی با قابلیت هایی فراتر از قابلیت های سیستم های هوش مصنوعی قوی کنونی با قابلیت های متعدد، نیز امکان پذیر شود. نگرش جامعه هوش مصنوعی می تواند منجر به بررسی دقیق تر سیستم ها در حین فرایند ساخت یا به کارگیری آنها شود. از منظر تجاری، ربات های گفتگو به شرکت ها این امکان را می دهند که فرآیندهای خدمات مشتری خود را ساده سازی کنند و زمان کارمندان را برای مسائلی که نیاز به توجه شخصی تر دارند، آزاد کنند. چت بات ها معمولاً ترکیبی از پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و هوش مصنوعی برای درک درخواست های مشتری استفاده می کنند. برای شروع کار با هوش مصنوعی، مهم است که ابتدا درک درستی از نحوه جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها در هوش مصنوعی پیدا کرد. با مطالعه روش شناسی هوش مصنوعی، بهتر می توان تعیین کرد که هوش مصنوعی چگونه می تواند به یک بیزینس که دغدغه توسعه دارد، کمک کند.

انواع هوش مصنوعی

کانتنت اسکوئر Contentsquare، شرکت فروشنده سرویس ارائه دهنده محتوای پیشنهادی هوش مصنوعی محور برای فضای وب، در جولای ۲۰۲۲ فرایند سرمایه گذاری ۶۰۰ میلیون دلاری خود را تکمیل کرد. یونیفور ، شرکت فروشنده نرم افزارهای تحلیل مکالمات و دستیارهای قادر به مکالمه (برای استفاده در مکان هایی مثل مراکز تماس)، در فوریه ۲۰۲۲ سرمایه گذاری ۴۰۰ میلیون دلاری خود را انجام داد. هنوز مشخص نیست که آیا در سال ۲۰۲۳ شرکت های هوش مصنوعی متقاعد به رعایت موارد مذکور خواهند شد یا نه.

  • در نتیجه با پردازش این اطلاعات می تواند محیط پیرامون خود و اشیاء را درک کند و با توجه به آنان تصمیم گیری های مناسبی را انجام دهد.
  • الگوریتم های تعیین مسیر حرکت، پرنده های بدون سرنشین را در مورد چگونگی و مکان حرکت راهنمایی می کنند.
  • دانشمندان عموماً برای تولید چنین ماشین هایی از وجود مدل های زنده ای که در طبیعت وجود به ویژه آدمی نیز سود برده اند.
  • NLTK یک ابزار عالی برای ساخت برنامه های پایتونی مبتنی بر زبان انسان است.
  • الگوریتم های یادگیری ماشین می توانند با analytics و CRM ادغام شوند تا با کشف اطلاعات لازم، بهتر به مشتریان خدمت کنند.
  • سیستم های مربی هوش مصنوعی می توانند پشتیبانی بیشتری به دانش آموزان ارائه دهند و اطمینان حاصل کنند که روند آموزش آن ها در راه درستی قرار دارد.