شاخه رباتیک، همان طور که از نام آن هم پیداست، به مجله خبری دنیای اینترنت رباتهایی اشاره دارد که میتوانند برخی از وظایف را برعهده گرفته و امورات را برای انسان آسان کنند. رباتها در انواع مختلفی تولید میشوند و هریک برای امور خاصی مورد استفاده قرار میگیرند. رباتهای انساننما میتوانند در آینده بسیاری از امورات رایج را به انجام برسانند. تولد مکالمه هوش مصنوعی نیز با نوشتههای آلن تورینگ در کتابی تحت عنوان «ماشینهای محاسباتی و هوش» در سال 1950 منتشر شد، مطرح شد. واژه «هوش» به مفهومی اشاره دارد که مختص موجودات زنده، بهخصوص انسان است.
برای مثال معرفی محصولات مناسب شما، سیستم تبدیل گفتار به نوشتار، بررسی رزومهها، بررسی زمان ورود و خروج کاربران، رانندگی با ماشین، سیستم تشخیص چهره در اماکن پرتردد و غیره… که از انواع هوش مصنوعی محدود هستند. برای تعریف هوش مصنوعی چون تنوع موضوعاتی بسیار است، بین محققان و پژوهشگران این حوزه اختلافاتی است اما چندین تعریف وجود دارد که تمامی ابعاد هوش مصنوعی را پوشش میدهد. علم هوش مصنوعی یکی از شاخههای علوم کامپیوتر است که به هوشمندسازی ماشینها میپردازد. یکی دیگر از اسامی هوش مصنوعی، هوش ماشینی است که زبان سادهتر میتوان آن را تقلید یک ماشین از رفتار هوشمندانهی انسان دانست. از هوش مصنوعی در دنیا کاربردهای متنوع و فراوانی دارد و این تکنولوژی در زمینههای مختلفی برای اتوماتیک کردن و یا هوشمند کردن فرآیندها استفاده میشود.
مدیریت زمان چیست و چگونه آن را انجام دهیم؟
هوش مصنوعی با حافظه محدود، با استفاده از دادههایی که در حافظهی کوتاهمدت خود ذخیره کرده، میتواند تصمیمات سنجیدهای بگیرد. مثال معروف این نوع از ماشین هوش مصنوعی، برنامهی شطرنجباز شرکت IBM است که توانست Garry Kasparov، قهرمان جهانی شطرنج، را شکست دهد. کار سیستم تشخیص چهره که بهنام هوش مصنوعی بیومتریک هم خوانده میشود، تشخیص هویت فرد با استفاده از تحلیل الگوهای مبتنی بر خطوط صورت فرد است. در این سیستم هدف کاربر شناسایی میشود و از ابزار تبدیل متن به گفتار یا گفتار به متن استفاده میشود. دستیار مصنوعی جستوجوی صوتی موارد مشابه جستوجو شده در اینترنت را پیدا میکند، موسیقی، فیلم یا ویدیو پخش میکند، ابزار یادآوری تنظیم میکند، یادداشتهای فوری و کوتاه مینویسد و میتواند لوازم خانگی را روشن و خاموش کند. برای درک این دانش لازم است از آخرین ابزار و تکنیکها باخبر باشیم و دانش مرتبط مانند برنامهنویسی را بدانیم.
- بر اساس دادههای Statcounter در ماه ژانویه، مرورگر کروم گوگل با 65.4 درصد، بیشترین سهم بازار را در سراسر جهان دارد، در حالی که مرورگر اج مایکروسافت 4.5 درصد سهم را دارد.
- در بخش یادگیری تقویتی که یکی از بهترین شاخه های یادگیری ماشین است، تمامی فرایند یادگیری بر اساس تنبیه و تشویق شکل میگیرد.
- هوش مصنوعی در چند سال اخیر به بخش جداییناپذیر در صنعت بازی تبدیل شده است.
- این یعنی وقتی تصمیم به خرید یک پروژه ارز دیجیتال در حوزه هوش مصنوعی گرفتهاید، مطمئن شوید که سود هدف خود را تعیین کردهاید و بهموقع از بازار خارج میشوید.
- این مورد نیز در پزشکی و تولید گیربکسهای اتوماتیک و بسیاری از امور دیگر نقش کلیدی را ایفا میکند.
بهنظر میرسد که سهام این شرکتها رشد چشمگیری را در پیش خواهد داشت و احتمالاً باید منتظر یک موج دیگر شبیه به موج web3 باشیم. برنامههای زیادی این ایده را تبلیغ میکنند که هوش مصنوعی میتواند فیلمنامه بنویسد و فرایندهای فیلمسازی را خودکار کند. برای مثال، استارتاپ دیپمایند اخیراً ابزاری به نام Dramatron را معرفی کرد که ظاهراً همراهی برای نوشتن سناریو است. در وبسایت این برنامه گفته شده که Dramatron میتواند متونی تولید کند که یکپارچگی محتوایی بالایی دارند. قوانینی مثل قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا (EU’s AI Act) میتوانند رویکرد شرکتهای هوش مصنوعی در مورد نحوه ایجاد و بهکارگیری سیستمهای هوش مصنوعی در آینده را تغییر دهند. بنابراین سایر قوانین هوش مصنوعی محلی مثل قانون بهکارگیری هوش مصنوعی نیز میتوانند زمینهساز چنین تغییراتی شوند.
• شبکه عصبی – Neural Networks
بهطور کلی ماهیت وجودی هوش به مفهوم جمعآوری اطلاعات، استقراء و تحلیل تجربیات به منظور رسیدن به دانش یا ارائه تصمیم است. در واقع هوش به مفهوم بهکارگیری تجربه به منظور حل مسائل دریافت شده تلقی میشود. هوش مصنوعی علم و مهندسی ایجاد ماشینهایی هوشمند با بهکارگیری از کامپیوتر و الگوگیری از درک هوش انسانی یا حیوانی و نهایتاً دستیابی به مکانیزم هوش مصنوعی در سطح هوش انسانی است. Pybrain یکی از بهترین کتابخانههای یادگیری ماشین بوده که با زبان پایتون نوشته شده است.