بطورکلی عوامل موقعیت این کشورها را می توان به دوعامل درونی و بیرونی تقسیم کرد. در درون این کشورها، عزم ملی برای توسعه تکنولوژی سرلوحه همه برنامه ریزیها و اقدامات قرارگرفته و کلیه بسترها و ساختارهای لازم برای تحقق این امر آماده شده است. افرادی که سواد تکنولوژیکی دارند می توانند اطلاعات لازم و مفید را از دیگر اطلاعات تفکیک کنند و طبق توانایی ها و مهارت هایی که کسب کرده اند، تصمیمات عاقلانه تر و صحیح تری بگیرند. این افراد فعالانه در مباحث مربوط به علم و تکنولوژی و نوآوری به دانش ورزی می پردازند و به صورت نقادانه برای پیشرفت و رشد جوامع تلاش می کنند. برای فهم بهتر سواد فناوری یا همان سواد تکنولوژی ، اپیزود یک تله پادکست تاک شد و بعد اپیزود دو آن را گوش دهید.
- گسترش استفاده از کاغذ و چاپ به غرب، مشابه این دستگاه چاپ فشاری، به دانشمندان و سیاستمداران کمک کرد ایده های خود را به راحتی به اشتراک بگذارند که منجر به عصر روشنگری شد.
- طراحان، سازندگان، افراد پشتیبان و کاربران آن اغلب به تمرین های پیچیده عمومی و خاص نیاز دارند.
- این افراد فعالانه در مباحث مربوط به علم و تکنولوژی و نوآوری به دانش ورزی می پردازند و به صورت نقادانه برای پیشرفت و رشد جوامع تلاش می کنند.
- از دانشهای خاصی است که شاید هر فرد مبتدی نتواند آن را بیاموزد زیرا این رشته نیاز به وقت و زمان طولانی مدت و زیادی برای آموزش دارد و تنها با صرف زمان کوتاه قادر نخواهید بود آن را از بر شوید.
این روزها در بعضی از منازل و آفیسها شاهد چنین مجله خبری دنیای اینترنتهایی هستیم. محصولاتِ متنوعی در این بخش همگام با بروزرسانیِ تکنولوژی، تولید میشوند. از پیراهنهای هوشمند با قابلیت جمعآوری اطلاعات گرفته تا لباسهای خواب برای بررسی وضعیتِ خواب، کمک به بیمارانِ دیابتی و خطرِ ابتلا به سرطان سینه در زنان فقط بخشی از دستاوردهای این حوزه یعنی لباس هوشمند است. با تفکر در باب تکنولوژی، وصفی بر ما آشکار میشود که با اندیشیدن بر هر «پدیدار» دیگری هویدا میشود و آن تعریفناپذیری، سیطرهناپذیری و غنای سرشار و خوفبرانگیزی است که همۀ پدیدارها، از جمله «پدیدار تکنولوژی» از آن برخوردار اند. ما میتوانیم از تکنولوژی درست مثل هر پدیدار دیگری به منزلۀ یک امر فنی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، تاریخی و یک «خیلی چیزهای دیگر» سخن بگوییم.
هوش مصنوعی چه کاری نمیتواند انجام دهد؟
در سال های پیش از دهه ۱۷۶۰ میلادی که تحولات صنعتی انگلستان نقطه عطفی را طی می کرد و تغییر کمی تکنولوژیک به کیفی بدل می شدند، سالانه بیش از ده اختراع به ثبت نمی رسید. حتی در کشاورزی زهکشی ها و امور دام و صنعت ریخته گری ها و مسائل فلزی و خدمات مولد و پیدایش شرکت ها نیز نوآوری هایی به وقوع پیوست. اثرات اجتماعی انقلاب صنعتی بیش از هر تکنیک و تکنولوژی قابل لمس بود. انقلاب صنعتی به جامعه پراکنده خانخانی و زمینداری خاتمه داد و جامعه صنعتی متمرکز امروزی را جانشین کرد. شدت تلاشهای بومی و فرایند یادگیری تکنولوژیک در سرعت بخشیدن به روند تسلط و احاطه یافتن بر فناوری وارداتی و بومی نمودن آن نقش دارند. تجارب کشورهای در حال توسعه بیانگر آن است که یادگیری تکنولوژیک عموماً از تکنولوژی های بالغ و جا افتاده شروع می شود.
دسترسی به مجله اینترنتی برایتو بلاگ
همچنین از واژه تکنولوژی می توان برای اشاره به مجموعه ای از روش ها استفاده کرد. در این زمینه، تکنولوژی وضعیت فعلی دانش انسان برای چگونگی ترکیب کردن منابع با یکدیگر برای تولید محصولات مورد نظر، حل مشکلات، برطرف کردن نیاز ها یا برآورده کردن خواسته ها است. در این حالت، تکنولوژی شامل روش های فنی، مهارت ها، فرآیند ها، تکنیک ها، ابزار و مواد اولیه است. وقتی تکنولوژی با واژه دیگری ترکیب می شود، مثلا تکنولوژی پزشکی یا تکنولوژی فضایی، به وضعیت دانش و ابزار آن زمینه اشاره می کند. “تکنولوژی های پیشرو” به تکنولوژی های سطح بالایی اشاره دارد که در هر زمینه ای در اختیار بشریت قرار دارد. البته این امر مستلزم توجه به مراکز تحقیقاتی و حمایتهای اقتصادی و سیاسی از اینگونه فعالیتها است.
انسانها میتوانند صحبت کنند و بشنوند و ارتباط برقرار کنند. تشخیصِ ساختارِ زبانی یا speech recognition در دل یک تکرارِ مکرر از یادگیریها رشد میکند. همانطور که مثلاً انسان با تکرار چندین بارۀ واژه سیب و دیدن سیب میفهمد که سیب چیست.