روش های جدید برای تجسم اشیاء و مصنوعات کوچک — ScienceDaily


توانایی نمایش بصری مصنوعات، اعم از مواد معدنی مانند سنگ، سرامیک و فلز، یا مواد آلی مانند استخوان و مواد گیاهی، همیشه از اهمیت زیادی در زمینه مردم شناسی و باستان شناسی برخوردار بوده است. برای محققان، مربیان، دانش‌آموزان و عموم مردم، توانایی دیدن گذشته، نه تنها خواندن در مورد آن، بینش ارزشمندی را در مورد تولید مواد فرهنگی و جمعیت‌هایی که آنها را ساخته و استفاده می‌کنند، ارائه می‌دهد.

عکاسی دیجیتال متداول ترین روشی است که برای نمایش بصری استفاده می شود، اما با وجود سرعت و کارایی آن، اغلب نمی تواند مصنوع مورد مطالعه را به طور صادقانه نشان دهد. در سال های اخیر، اسکن سه بعدی به عنوان منبع جایگزینی برای تجسم با کیفیت بالا ظاهر شده است، اما هزینه تجهیزات و زمان مورد نیاز برای تولید یک مدل اغلب بسیار زیاد است.

اکنون مقاله ای منتشر شده در PLOS ONE دو روش جدید برای تولید تصاویر با وضوح بالا از مصنوعات کوچک ارائه می دهد که هر کدام با نرم افزار و تجهیزات اولیه قابل دستیابی هستند. با استفاده از تخصص در زمینه‌هایی که شامل علوم باستان‌شناسی، گرافیک کامپیوتری و توسعه بازی‌های ویدیویی می‌شود، این روش‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که به هر کسی اجازه می‌دهد تصاویر و مدل‌های با کیفیت بالا را با کمترین تلاش و هزینه تولید کند.

روش اول، عکاسی از اشیاء کوچک و مصنوعات یا صابون، به کاربرد عکاسی تکنیک های دیجیتال مدرن می پردازد. این پروتکل کاربران را از طریق عکاسی از اشیاء کوچک و مصنوعات از زمان راه اندازی اولیه تجهیزات به بهترین روش ها برای جابجایی و عملکرد دوربین و استفاده از نرم افزارهای پس از پردازش راهنمایی می کند.

روش دوم، فتوگرامتری با وضوح بالا یا HRP، برای عکاسی، بازسازی دیجیتال و مدل سازی سه بعدی اشیاء کوچک استفاده می شود. هدف این روش ارائه یک راهنمای جامع برای توسعه مدل‌های سه‌بعدی با وضوح بالا، ادغام تکنیک‌های شناخته‌شده مورد استفاده در زمینه‌های گرافیک دانشگاهی و کامپیوتری است و به هر کسی اجازه می‌دهد تا به طور مستقل مدل‌های با وضوح بالا و قابل اندازه‌گیری تولید کند.

Jacopo Niccolò Cerasoni، نویسنده اصلی مقاله می‌گوید: «این پروتکل‌های جدید جریان‌های کاری دقیق، مختصر و کاربرپسند را با هم ترکیب می‌کنند که به دست آوردن و پردازش عکاسی را پوشش می‌دهد، در نتیجه به تکرار و تکرارپذیری تجسم‌های با کیفیت بالا کمک می‌کند.» این روش‌ها با توضیح واضح هر مرحله از فرآیند، از جمله ملاحظات نظری و عملی، به کاربران اجازه می‌دهند تا تصاویر دو بعدی و سه بعدی با کیفیت بالا و قابل انتشار از مصنوعات باستان‌شناسی خود را به‌طور مستقل تولید کنند.»

را صابون و HRP پروتکل‌ها با استفاده از Adobe Camera Raw، Adobe Photoshop، RawDigger، DxO Photolab و RealityCapture توسعه داده شدند و از توابع و ابزارهای بومی بهره می‌برند که ضبط و پردازش تصویر را آسان‌تر و سریع‌تر می‌کنند. اگرچه اکثر این نرم افزارها به راحتی در محیط های دانشگاهی در دسترس هستند، صابون و HRP را می توان برای سایر نرم افزارهای غیر اشتراکی با ویژگی های مشابه اعمال کرد. این امر محققین را قادر می سازد تا از نرم افزارهای رایگان یا دسترسی آزاد نیز استفاده کنند، البته با تغییرات جزئی در برخی از مراحل ارائه شده.

هر دو پروتکل SOAP و پروتکل HRP به طور آشکار در protocols.io منتشر می شوند.

Felipe do Nascimento Rodrigues از دانشگاه اکستر می‌گوید: «از آنجایی که ارتباطات بصری برای درک رفتار، فناوری و فرهنگ گذشته بسیار مهم است، توانایی بازنمایی صادقانه مصنوعات برای حوزه باستان‌شناسی حیاتی است.

حتی در حالی که فناوری‌های جدید انقلابی در زمینه باستان‌شناسی ایجاد می‌کنند، آموزش عملی در مورد عکاسی باستان‌شناسی و بازسازی‌های سه‌بعدی وجود ندارد. نویسندگان مقاله جدید امیدوارند این شکاف را پر کنند و به محققان، مربیان و علاقه مندان دستورالعمل های گام به گام برای ایجاد تصاویر با کیفیت بالا از مصنوعات ارائه دهند.



منبع

Matthew Newman

Matthew Newman Matthew has over 15 years of experience in database management and software development, with a strong focus on full-stack web applications. He specializes in Django and Vue.js with expertise deploying to both server and serverless environments on AWS. He also works with relational databases and large datasets
[ Back To Top ]